Kraj Vysočina se od ledna příštího roku chystá zvýšit jízdné ve veřejné regionální dopravě, kvůli vysokému růstu nákladů na tuto službu. Zdražily pohonné hmoty, elektřina, stoupla inflace i náklady na mzdy. Ceny základního jízdného by se mohly v průměru zvýšit o 15 procent, v závislosti na tarifní vzdálenosti. Cestující si podle dnešní tiskové zprávy kraje připlatí koruny, většinu zvýšených nákladů i tak uhradí kraj.
Ceník Veřejné dopravy Vysočiny se podle hejtmana Vítězslava Schreka (ODS a STO) neměnil od roku 2020. "S ohledem na to, že se celkové náklady na dopravní obslužnost od toho roku 2020 trvale navyšují, tak zkrátka budeme muset s velkou pravděpodobností i my přistoupit k nějaké úpravě ceníku od Nového roku," řekl novinářům po dnešním jednání krajské rady.
Opatření bude podle tiskové zprávy také reakcí na ohlášené změny tarifů Českých drah a podobné kroky, ke kterým přistupuje část ostatních krajů.
Při počtu cestujících srovnatelným s letoškem by podle předběžných propočtů kraje vybrali dopravci na Vysočině po zvýšení cen jízdného asi o 42 milionů korun víc. Náklady na zajištění dopravní obslužnosti ale podle tiskové zprávy stoupnou o více než 200 milionů.
Kraj hradí prokazatelné ztráty autobusových a vlakových spojů, které si objednal. Letos podle předpokladu doplatí přes 1,1 miliardy korun. Například v roce 2016 za tyto spoje vydal 726 milionů Kč.
Radní kraje dnes projednali financování dopravní obslužnosti. Proti rozpočtu pro letošek očekává kraj růst výdajů asi o 57 milionů Kč, větší část těchto peněz se týká autobusové dopravy. Přispělo k tomu zvyšování mezd, inflace, ale také kilometry navíc kvůli objízdným trasám. Proti očekávání jsou v regionální dopravě o něco lepší i výnosy. "Nicméně při zápočtu vyšších nákladů i vyšších výnosů jsme v tuto chvíli stále zhruba někde kolem 57 milionů korun v minusu," řekl hejtman. Peníze navíc kraj uvolní z rozpočtové rezervy.
Krajský odbor dopravy dostal od radních za úkol prověřit, jestli u objednávaných spojů nejsou možné úspory. Podle hejtmana by se to mohlo týkat například míst, kam jezdí vlaky i autobusy, aby tam tyto spoje nejezdily souběžně.
Zdroj: čtk
Foto: pixabay.com, ilustrační