Výběr autobusových dopravců ještě stále není uzavřen. Na vině je předběžné opatření soudu. Kraj prostřednictvím své advokátní kanceláře usiluje o to, aby soud v této věci rozhodl co nejdříve. Výběrové řízení na firmy, které budou zajišťovat autobusové spoje dalších deset let, začalo podle věstníku veřejných zakázek loni v březnu.
Ze tří žalob, které byly podány během řízení, podle hejtmana Vítězslava Shreka, zbývá dořešit jednu. Před loňským zahájením výběrového řízení zástupci kraje uvedli, že se zakázka skládá z osmi částí s celkovými předpokládanými náklady za desetileté období okolo devíti miliard korun. Původní dlouhodobé smlouvy s autobusovými dopravci skončily loni v prosinci. Kraj pak domluvil zajištění jím objednávaných regionálních spojů do té doby, než budou uzavřené nové dlouhodobé smlouvy.
Podle náměstka hejtmana Miroslava Houšky klesne rozsah železniční dopravy o 166.000 kilometrů kvůli tomu, že kraj nebude objednávat vlaky na úzkokolejce. Provozovala je firma Jindřichohradecké místní dráhy, která je v úpadku. Počet kilometrů, které kvůli výpadku těchto vlaků na Pelhřimovsku ujedou navíc autobusy, se příští rok zvýší o 135.000 kilometrů. Uvedla to mluvčí kraje Jitka Svatošová. Na autobusy kraj doplácí méně než na vlaky, platba tak v příštím roce klesne asi o devět milionů korun.
U regionálních spojů, které kraj objednává, hradí dopravcům ztráty. Na prokazatelné ztráty veřejné linkové dopravy Vysočina v příštím roce počítá s částkou do 804 milionů Kč. Tyto autobusy by měly v kraji najezdit 21,85 milionu kilometrů. Na provoz regionálních vlaků je kraj připravený dát v roce 2023 do 494,5 milionu Kč. Vlaky by měly na Vysočině najet 4,55 milionu kilometrů.
Zdroj: ČTK