07. dubna 2022
9 minut čtení

„Sílu vizuální identity spousta firem pořád dost podceňuje,“ říká jihlavská designerka Tea Vetyšková

Tea vystudovala užitou malbu na umělecké škole v Heleníně, ale srdce ji nakonec přitáhlo k designu. Její vášní je tvorba vizuální identity, kterou podle ní firmy stále hodně podceňují. U klientů se často setkává s mylnou představou, že stačí pěkné logo a magické prodeje jsou zaručeny. Vizuální identita však není jenom o hezké vizitce, je to promyšlená vizuální strategie, která vám dokáže přilákat zákazníky a v mnohém ovlivnit jejich nákupní myšlení…

Teo, začněme úplně od začátku… Kde ta vaše láska k designu a ilustracím začala?

Začalo to malováním v dětství. Odjakživa jsem malovala nebo kreslila. Tehdy jsem prý tvrdila, že až vyrostu, budu malířkou. Jakmile jsem se ale dostala ke svému prvnímu počítači, tak mě grafika nadchla. Bavilo mě učit se v programech dělat různé plakáty, kolorizace fotek, ilustrace nebo koláže na svůj tehdejší puberťácký blog. I přesto všechno jsem se ale vydala studovat užitou malbu. Až pár let po studiu jsem se ke grafice vrátila a začala se jí živit. Prvně čistě jako ilustrátorka vektorových ilustrací a nyní i jako designérka log a vizuálních identit. Baví mě skrze design pomáhat lidem, kteří mají skvělý nápad nebo produkt.

Jakou školu jste studovala?
Střední uměleckoprůmyslovou v Heleníně, obor užitá malba.

Užitá malba? Můžete nám to trochu přiblížit?

Užitá malba jako obor už na škole neexistuje. Teď je to malba a ilustrace. Tehdy se zaměřoval hlavně na kresbu a malířství. Od kreseb uhlem po olejomalby. Malovat mě bavilo, jen to úplně nebyl směr, kterým jsem chtěla jít.

Vaší hlavní náplní je teď vizuální identita firem. O co jde a proč jste se rozhodla právě pro tuto kreativní “disciplínu”?

Mám ráda podnikavé a nápadité lidi, kteří s nadšením tvoří skvělé věci. Proto jsem se pro tento obor rozhodla. Není lepšího pocitu, než když můžu někomu pomáhat s budováním něčeho výjimečného. Jde v podstatě o vizuální prezentaci značky, kterou s klientem postavíme na promyšlené strategii. To znamená, že vytváříme logo, barvy, písma, dekorativní vzory, určitý styl ilustrací a vizuálů a skrze to se propojujeme s ideálním zákazníkem. Řekla jsem to hodně zjednodušeně, protože kdybychom na to šli opravdu detailně, bylo by to povídání do večera. :-)

Takže jak vypadá váš pracovní den?

Pracuju z domu. Jsem noční tvor, můj den začíná trochu později a dopoledne je pro mě pomalé. Většinou ho věnuju cvičení, kávě a odpovídání na pracovní e-maily. Nebo se snažím tvořit obsah na svůj Instagram. Odpoledne a večer mám vyhrazené na tu kreativnější práci. Když například pracuji na firemní identitě, tak si práci rozdělím na více částí, a každý den udělám jednu z nich. Třeba dva dny věnuju průzkumu a skicování a další dny ze skic vypracovávám návrhy, které pak zpracuju do prezentace pro klienta. 

Představuju si, že jsem vaší klientkou. Co mě u vás čeká, jak to spolu dáme dohromady?

Popovídáme si spolu, dám vám k vyplnění takzvaný brand dotazník, kde zjišťuju více informací o vašem podnikání. Když tvoříme vizuální identitu, tak těch otázek je doopravdy hodně, protože je důležité zjistit co nejvíce informací a na nich začít stavět. Vyptávám se například na to, co vás vedlo k založení firmy, proč takový název a co znamená, řešíme odlišnosti od konkurence, jak by vypadal váš ideální zákazník… Těch otázek je hodně…

V čem společnosti ve své prezentaci podle vás nejvíce chybují?

Uf, to je na delší povídání. Hodně firem například věří, že slušivá vizuální identita, nebo dokonce jen samotné logo, jim vyřeší všechny problémy a ony začnou magicky prodávat a být úspěšné. A nebo naopak. Mají za to, že vizuální identita je naprosto nepotřebná a neřeší ji. Obojí vídám často. 

K čemu tedy vizuál firmy slouží především? Mým laickým pohledem k tomu, aby to bylo prostě hezké…?

Tady je dobré si jednoznačně uvědomit, že vizuální identita slouží nejen k pěkné a profesionální prezentaci firmy, ale pomáhá i ovlivnit rozhodnutí stávajících a budoucích zákazníků, kteří si vybírají mezi vaší značkou a konkurencí. Může být v mnoha případech odpovědí na to, proč by si měl klient vybrat právě vás a váš produkt, a ne konkurenci. Design a prezentace značky nebo produktu může být jedním z rozhodujících faktorů. Proto je dobré tomu věnovat pozornost a nenechávat to náhodě.

Manuál je naprosto klíčový. Obsahuje jasně daná pravidla, jak s identitou správně zacházet. Když se nedodržuje, vizuální identita není konzistentní a nefunguje.
Tea Vetyšková

Provedete změnu, kterou požaduje zákazník, ačkoliv s ní nesouhlasíte?

Takovým případům se většinou dá vyhnout dobrou přípravou před tím, než se pustíme do práce, kdy si ujasníme, co a proč děláme. Ale pokud se i tak stane, že klient požaduje změnu, se kterou nesouhlasím, tak se prvně ptám na důvod změny. A když je to jen trochu možné, snažím se najít nějaké řešení, abychom byli oba s výsledkem spokojeni.  Zatím se mi asi nestalo, že bychom to nezvládli nějak vyřešit.

Jak vypadá průběh tvoření vizuální identity?

Když už se domluvíme, že do toho půjdeme, a mám všechny informace, tak většinou vytvořím dvě náladové koláže (tzv. moodboardy), díky kterým si ujasníme vizuální směr. Poté se pustím do samotného loga. Když máme logo hotové, vyladím barevnou paletu a písma, vytvořím dekorativní vzory a ikonky nebo ilustrace na míru. A nakonec všechno vložím do manuálu vizuální identity, který firmy předávají svému grafickému oddělení nebo třeba webdesignerovi. Manuál je naprosto klíčový. Obsahuje jasně daná pravidla, jak s identitou správně zacházet. Když se nedodržuje, vizuální identita není konzistentní a nefunguje.

Je pravdou, že některé barvy se do určitých oborů hodí víc? A vzbuzují v člověku konkrétní emoce? Třeba modrá. O té se říká, že je ideální barvou pro finance, že vzbuzuje důvěru… Zlatá evokuje luxus…

Psychologie barev má velkou roli ve vizuálních identitách. Pomáhají tvořit určitý dojem na zákazníka. Třeba taková červená - vybízí k akci, působí energicky, někdy až agresivně. Nebo zelená, kterou můžeme vidět hodně u značek, které se spojují s ekologií, působí klidně, spojujeme si ji s přírodou a zdravím. A toho se dá velmi dobře využít, abyste například jako značka vystoupili z řady. Dobrým příkladem je třeba lékárna Pilulka. Která místo zelené, kterou volí velká část lékáren, vsadila na růžovou, protože chtěla vystoupit z řady a protože jejich klientelou jsou z větší části ženy. Nechtěla působit jen jako další lékárna a myslím, že toho se jí povedlo dosáhnout.  

Trápí vás někdy kreativní blok? Kde hledáte inspiraci?

Velkým kreativním blokem jsem si prošla po studiu umělecké školy, kdy jsem se ještě chtěla věnovat malířství. Ten trval několik let a malba se mi tehdy zošklivila. Teď už bloky v tvorbě mívám málokdy. Možná proto, že při navrhování vizuální identity mám jasný směr i cíl. I když je pravda, že při tvorbě loga se občas zasekávám. Obzvlášť pokud jde třeba o logo pro firmu, která nabízí služby jako je analýza dat a podobně. Moje silnější stránka jsou spíš firmy, které nabízejí produkty, které si můžu osahat, dobře představit.

Co se inspirace týká, tak té je po internetu neuvěřitelné množství. Moje oblíbená místa jsou Behance, Pinterest a Instagram, kde je spousta nadaných designérů. 

Baví mě skrze design pomáhat lidem, kteří mají skvělý nápad nebo produkt.
Tea Vetyšková

A poslední otázka, navrhovala jste také vizuál i pro náš magazín - mojejihlava.cz. Jak jste při návrzích přemýšlela?

Vizuál jsem chtěla udělat velmi funkční, čistý a minimalistický, aby například při užití na webu zůstala pozornost na samotných zprávách a vizuál od nich neubíral pozornost. V samotném logu jsem se soustředila na to, aby působilo přátelsky, ale zároveň i seriózně. Proto vršek loga tvoří velmi zjednodušená silueta ikonické Brány Matky Boží, a spodní část naznačuje úsměv. Barevná paleta se skládá jen ze tří barev: temně šedé, stříbrné a červené. Červená má odkazovat na barvu jeřabin, které symbolizují kraj Vysočina. Stříbrná má odkazovat na historii Jihlavy, a to na těžbu stříbra. Kdo bude velmi pátrat, najde v logu schované i iniciály magazínu. Písmenka “M” a “J”.

Foto a ilustrace: Tea Vetyšková

Dále doporučujeme


Ulice Jana Masaryka se proměnila v barevnou promenádu. Festival Landscape chce otevřít diskuzi o veřejném prostoru

Ulice Jana Masaryka se proměnila v barevnou promenádu. Festival Landscape chce otevřít diskuzi o veřejném prostoru

Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě otevřela pět výstav, včetně zvukové

Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě otevřela pět výstav, včetně zvukové

Landscape festival: nevšední instalace v ulicích Jihlavy

Landscape festival: nevšední instalace v ulicích Jihlavy

V Jihlavě bude v létě zavřený jeden vjezd na náměstí kvůli propadlé komunikaci

V Jihlavě bude v létě zavřený jeden vjezd na náměstí kvůli propadlé komunikaci

Den otevřených zahrad na Vysočině už příští víkend

Den otevřených zahrad na Vysočině už příští víkend

Vysočina chce letos nabídnout další dotace na kotle pro rodiny s nízkými příjmy

Vysočina chce letos nabídnout další dotace na kotle pro rodiny s nízkými příjmy

Pátrání po zmizelém traktoru se proměnilo  v hledání jehly v kupce sena

Pátrání po zmizelém traktoru se proměnilo v hledání jehly v kupce sena