Město staví novou část trolejové dráhy skoro za 130 milionů korun bez daně, která povede do části Bedřichov a do průmyslové zóny. Ve veřejné městské dopravě Jihlavy tak bude stoupat význam trolejbusů díky prodloužení trolejové dráhy o 5,7 kilometru a používání parciálních trolejbusů, které mohou jezdit i bez trolejí. Po nové trati budou trolejbusy jezdit od ledna.
Od ledna 2023 se podle Rovnera provoz trolejbusů rozšíří do částí Bedřichov, Červený Kříž, Antonínův Důl a Horní Kosov přes ulici Žižkovu a Rantířovskou. Na těchto výkonech přibude cca 500 000 kilometrů v trolejbusové trakci. Trolejbusy by tak už měly v jihlavské MHD najezdit víc kilometrů než autobusy.
Kvůli drahé elektřině byl letos v srpnu a září provoz trolejbusů dražší než autobusů na naftu nebo na stlačený zemní plyn (CNG). Po zastropování ceny elektrické energie vládou vychází elektrická frakce pro příští rok v nákladech na pohon nejlevněji, uvedl Radim Rovner, předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy.
Náklady se každý měsíc různí
Náklady na provoz trolejbusů a autobusů se mění každý měsíc vzhledem k proměnlivým cenám nafty i elektřiny. Od začátku letoška do této doby jsou podle předsedy představenstva DPMJ v průměru obdobné, ale například v srpnu a v září byl provoz trolejbusu o pět korun na kilometr dražší než provoz naftového autobusu. Radnice v zářijové tiskové zprávě uvedla, že kvůli úsporám uvažuje dopravní podnik o přechodném nasazení naftových autobusů ve větší míře.
Jihlavský dopravní podnik má 39 trolejbusů. Sedm trolejbusů je parciálních, vybavených trakčními bateriemi, které mohou jezdit i na silnicích bez trolejového vedení. V jihlavské MHD tento typ trolejbusů slouží od podzimu 2020.
Zdroj: čtk
Foto: redakce