Les, to není žádná sranda. Píše se na webových stránkách projektu Lidl Les, který skloubí výsadbu nového lesa s podporou tuzemských dodavatelů. Obchodní řetězec Lidl totiž přispěje 1 korunou z nákupu vybraných výrobků privátní značky Náš kraj na výsadbu nového lesa na Vysočině. Akce, která začíná prvním prázdninovým dnem, potrvá až do vybrání celkové částky 5 000 000 Kč. Tváří projektu, jehož cílem je vysadit 200 000 stromů, se stal profesionální rybář a cestovatel Jakub Vágner.
Postupné oteplování a sucho v uplynulých letech ovlivňují také stav lesních porostů. Oslabené stromy jsou pak náchylnější k nemocem a méně odolné vůči škůdcům. Společnost Lidl se proto spojila s Lesy ČR a přichází s projektem Lidl Les. Jeho výsledkem bude výsadba nového lesa na Vysočině v místech, kde původní lesní porost zničila kůrovcová kalamita. „Uvědomujeme si, že naše podnikání má vliv nejen na společnost, ale i přírodu, k jejíž ochraně a obnově chceme také přispět. Vzhledem k tomu, že s následky kůrovcové kalamity se česká krajina může potýkat dlouhé roky, rozhodli jsme se zaměřit tímto směrem. Ve vybraných lokalitách vysadíme celkem 200.000 jehličnatých i listnatých stromů tak, aby vyrostl silný a pestrý les,“ vysvětluje jednatel společnosti Lidl odpovědný za nákup Michal Farník.
Lesy a jejich role
Lesy plní důležitou roli, kdy za deště zadržují vodu, za sucha ji pak uvolňují. Během jednoho letního dne dokáže průměrně vzrostlý strom přefiltrovat a odpařit více než 100 litrů vody. Nezastupitelný je les také při produkci kyslíku. Jeden hektar průměrného listnatého opadavého lesa vyprodukuje za jeden rok asi 10 tun kyslíku, což vystačí 38 lidem na rok. Jeden hektar smrkového lesa vyprodukuje za rok sedm tun kyslíku. Důležitý je les také při neutralizaci oxidu uhličitého. Jeden hektar lesa přemění na kyslík 15 t CO₂ za rok. Tolik oxidu uhličitého vyprodukuje automobil při jízdě na vzdálenost 100 000 kilometrů.
Projekt Lidl Les neznamená jen zalesnění vybraných lokalit, zároveň je i podporou tuzemských dodavatelů. Jeho součástí je totiž kampaň, do které se mohou zapojit také zákazníci. Na výsadbě nového lesa se budou podílet zakoupením vybraných produktů pod privátní značkou Náš kraj. „Z každého takového výrobku pak Lidl přispěje 1 Kč na výsadbu nového lesa. Kampaň začíná v pátek 1. července a potrvá až do dosažení výsledné částky 5 milionů korun,“ popisuje mechaniku kampaně Michal Farník.
Na speciálních webových stránkách www.lidl-les.cz se pak zájemci dozvědí, kolik už je vybráno, zajímavosti o lese, ale také jak postupuje výsadba. Ta je plánovaná na druhou polovinu října a zahrnuje lokality v okolí Humpolce a Jihlavy.
Lokality pro výsadbu na Vysočině společně s Lidlem vytipovala společnost Lesy ČR. Ta výslednou částku využije na zalesnění cca 30 hektarů, kromě sazenic se počítá také s oplocením a péčí po dobu několika následujících let.
Projekt Lidl Les nebude pouze jednorázovým projektem, výsadbu nových lesů plánuje Lidl podporovat dlouhodobě.
Zdroj: ČTK
Foto: Lidl.cz