Krajští silničáři finišují s přípravami na zimní období
Krajští silničáři finišují s přípravami na zimní období. Kromě přestrojení techniky z letní na zimní je před prvním výjezdem čeká ještě závěrečná kontrola. Zima pro ně totiž začíná už 1. listopadu.
K údržbě krajští silničáři využívají především inertní materiály, zbytek ošetřují chemicky. „Celoevropským trendem je přechod na chemické technologie, které silnice tolik neznečišťují,“ uvedl náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast ekonomiky, dopravy a silničního hospodářství Miroslav Houška.
Přestože zimy jsou rok od roku mírnější, náklady na údržbu komunikací na Vysočině rostou. „V souvislosti s nárůstem cen pohonných hmot i posypových materiálů, ať už jde o sůl nebo inertní posyp, se cena za zimní údržbu zvedá,“ odůvodnil Miroslav Houška. Za loňskou zimu silničáři najezdili na silnicích první až třetí třídy 543 tisíc kilometrů, zimní údržba Kraj Vysočina přišla na 235 milionů korun.
„Nejnáročnější je paradoxně údržba při teplotách kolem nuly, než při mrazivém počasí,“ informoval ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Radovan Necid. Podle něj jim nejvíce práce přidělal loňský prosinec. Pomyslný rekord zaznamenali silničáři 16. prosince 2022, kdy spotřebovali 782 tun soli a 1 959 tun inertního materiálu.
Krajská správa a údržba silnic Vysočiny se letos nově bude starat také o havlíčkobrodský obchvat, který by měl být dokončený v prosinci. Přibyde také nová okružní křižovatka na jihovýchodním obchvatu Jihlavy. „Největší výzvou příštího roku bude zajistit hladký průběh dopravy při únorovém mistrovství světa v biatlonu v Novém Městě na Moravě. Z okolních cestmistrovství posílíme sypače, zároveň jsme zvládli opravit důležité komunikace kolem města i Vysočina Areny,“ sdělil k přípravám na sportovní událost Miroslav Houška.
Na zimní údržbě se podílí také Ředitelství silnic a dálnic, které v kraji spravuje dálnici D1 a některé silnice první třídy, přičemž prioritou je průjezdnost silnice I/38, která Vysočinu protíná ze severu na jih a měří 105 kilometrů. Novinkou pro letošní zimu je vybudované silo pro doplnění posypové soli a chloridu vápenatého na odloučeném pracovišti zimní údržby na D1 v Humpolci.